Ponad 100 lat temu pewien organista przywiózł polskie kolędy do miejscowości Ružomberok w Słowacji i przetłumaczył je na język słowacki. Od tego czasu w tym mieście śpiewa się oprócz rodzimych – polskie kolędy, które bardzo wrosły w miejscową kulturę.
W 2010 roku słowacki kompozytor Peter Hochel opracował różne kolędy „bawiąc się” dziełami dawnych mistrzów – koncertem organowym i arią z opery Haendla; oratorium i suitą orkiestrową Bacha; hymnem Adeste Fideles; Glorią i koncertem lutniowym Vivaldiego. Powstały pewnego rodzaju wolne parafrazy – na tle sławnych dzieł – brzmią znane kolędy.
Cykl Počujte radosť utešenú („Ružomberské koledy”) na sola, chór, organy i dwoje skrzypiec został wydany przez Uniwersytet Katolicki w Ružomberku w 2010 roku staraniem m.in. ks. dra hab. Rastislava Adamko – wykładowcy na Wydziale Pedagogicznym tego Uniwersytetu.
Ks. Rastislav Adamko jako kierownik Katedry Monodii Liturgicznej Instytutu Muzykologii KUL przywiózł Ružomberské koledy do biblioteki Instytutu Muzykologii w Lublinie. I tak trafiły one do rąk Barbary Pazur, która szukała ciekawych opracowań kolęd z towarzyszeniem organów do wspólnego wykonania na Pierwszy Festiwal Chórów Parafialnych.
Przy analizie materiału nutowego okazało się, że te Ružomberské koledy, to nic innego, jak polskie znane kolędy, tylko ze słowackim tekstem. Barbara Pazur wybrała dwie kolędy – tytułową Počujte radosť utešenú – Tryumfy Króla Niebieskiego i drugą Zavitaj Jezu, która okazała się polską kolędą Narodził się w stajni.
Po „podstawieniu” polskiego tekstu, drobnych zmianach rytmu, jednej transpozycji i zmianie instrumentu solowego ze skrzypiec na trąbkę (tak, jak w oryginale Glorii Vivaldiego) – nowa wersja była gotowa do przekazania chętnym chórom do wspólnego wykonania.
I tak po 100 latach polskie kolędy wróciły do kraju i zabrzmią jako polskie prawykonania unikalnych opracowań – na tle słynnej Glorii Antonio Vivaldiego usłyszymy Tryumfy Króla Niebieskiego, a na tle Koncertu lutniowego Vivaldiego chóry zaśpiewają kolędę „Narodził się w stajni”.
W ten sposób Antonio Vivaldi zabrzmi w stajence we wspólnym wykonaniu ponad 300 chórzystów 10 chórów parafialnych Lublina, Świdnika, Wąwolnicy i Końskowoli na koncercie w sobotę 7 stycznia 2012 r. o godz. 11.00 w kościele Matki Bożej Różańcowej przy ul. Bursztynowej 20 w Lublinie.
A co ciekawsze – ks. dr hab. Rastislav Adamko to były student klasy dyrygowania adiunkt Barbary Pazur i były pierwszy skrzypek Zespołu Instrumentalnego, który kiedyś p. Pazur prowadziła w Instytucie Muzykologii KUL. I tak zatoczyło się drugie koło historii.
O trzecim kole historii – wykonaniu A Ceremony of Carols Beniamina Brittena na koncercie kameralnym Pierwszego Festiwalu Chórów Parafialnych – wkrótce!